Usir Pendatang Asing Tanpa Izin di Sabah..

Relevan atau tidak?!

Ahaks.. erm… tertarik ye dengan usaha kerajaan pusat nak mengusir PATI di Sabah.. Rasanya kalau nak dihitung-hitung baik buruknya, lebih banyak la kebaikan yang diperolehi berbanding keburukannya. Baiknya ialah…. sebagai Sabahan, tak bleh nak nafikan yang kes-kes jenayah kebanyakannya cenderung dilakukan oleh PATI ini. Haruslah orang tempatan pun ada melakukannya.. tapi laporan mengenainya sangatlah kecil bilangannya.. bukannya kes besar. Yang pasti.. kes bunuh, kes curi, kes merompak, kes peras ugut.. golongan inilah yang seringkali dikaitkan..

Kebaikan lain.. tak kirala di daerah mana-mana pun di Sabah ni.. kawasan-kawasan bandar.. akan dimonopoli.. disesaki dan disemaki oleh PATI ini. Eh haloo.. tak payah ler ko nak act macam orang tempatan dah sah-sah di dahi ko tercop PATI.. eh come on la.. orang tempatan bleh kenalla korang ada IC atau tak derk… x kisahlah kalau nak bersesak-sesak kat area town tuh dengan tujuan.. yang ni tak.. duduk melepak.. mencopet.. mengganggu ketenteraman.. dan macam-macam lagikla..

Tapi.. bukanlah semua PATI ni jahat.. ada jugak yang membawa faedah kepada masyarakat tempatan. Malahan ada yang terlebih-lebih baik plak mengalahkan orang tempatan.. Contoh terdekat ialah bekas pembantu rumah mak aku.. bagila aper jer keje.. confirm x tolak punya. Yela.. dah sah-sah tugas dia membantu keja-keja rumahkan.. bergaji.. nak tak nak terpaksalah ko buat.. Ye dok..?! Tapi memandangkan menyedari menggaji PATI adalah satu kesalahan.. maka dengan rela hatinya mak aku melepaskannya pergi.. huhu… ok ler tuh..

Kesimpulannya.. walaupun PATI ada juga menyumbangkan faedah kepada negeri Sabah.. tak kisahlah dari segi consruction ker.. industri makanan ker.. atau apa-apala.. aku dengan gumbiranya menyokong usaha kerajaan ini agar diorang dihantar semula ke negara-negara yang nak menerima diorang.. alah.. rezeki ada kat mana-mana.. kalau pandai dan tak memilih kerja.. kat negara sendiri pun ada peluang pekerjaan.. semuanya terpulang pada diri sendiri.. Occay… Selamat Jalan PATI.. semoga negeri Sabah bersih lah ek selepas ni.. jangan plak PATI pergi.. orang tempatan ganti jadi HANTU !!! Duu…

P /S : Hahaha.. Babai Gaman.. khas kepada adik beradik B&R… haha… Puas hati aku…!!

~ by phyneballerz81 on June 28, 2008.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: