My New Batiks!

Awal sehari dari yang dijangkakan.. kelmarin petang lagi rupanya kiriman pos yang dikirim oleh member dari Kelantan, Lalah dah sampai ke alamat yang diberikan. Tapi baru hari nie kakak berkesempatan amik barang tuh kat sekolah. Kiriman pos tuh tak lain tak bukan adalah baju batik yang aku kirim ngan Lalah dari Kelantan.. katanya batik Kelantan.. guna teknik lukis… aku pun tak taulah dalam pembuatan batik nie ada berapa macam teknik… tapi yang penting.. masa nak pilih nie yang agak sukar. Ye la.. dia pegi ke kedai dan snap mana-mana baju batik yang agak menarik kemudian mms pada aku.. Ibarat macam tema rancangan Murai.. tak der kerja cari kerja..

Kebetulan juga time dia pegi nie cuti time cuti sekolah.. memang penuh sesak la orang kat kedai-kedai kain katanya.. berebut-rebut.. lagi best, ramai yang datang tuh nak beli baju batik.. al maklumla.. setiap Khamis kaedahnya semua kakitangan kerajaan kena pakai baju batik (tapi bukanlah wajib pun…).. ke arah memartabatkan industri batik negara la konsepnya.. Yo Yo Oo je… sampaikan dia cakap baju batik yang dia dah pegang pun orang lain berebut nak amik.. ye la kan.. Kelantankan pengeluar utama.. so harga pun agak murah berbanding kat negeri-negeri lain.. ada tuh mencecah 2-3 kali ganda tapi jenis kain sama.. hari tuh suruh la kawan tengok kat KL.. baju batik yang jenis macam nie… Silk + Satin berharga RM250 ke atas… tapi kat Kelantan tak adalah semahal nie.. lebih sikit dari separuhlah kalau jenis kain yang sama…

Jadi memandangkan aku yang dok jauh nie.. memang payahlah nak mencari batik yang fesyen terkini la kononnya.. ye la.. setakat nie Sabah / Sarawak belum terjumpa lagik yang jenis nie.. tapi tak tau ler esok-esok dah sampai kat kedai-kedai baju plak… tapi harga sah-sah meletup… maunya mencecah RM300 ++ . Tapi agak berbaloi la juga aku beli baju batik yang diterbangkan khas dari Kelantan nie.. jenis kain pun bagus.. Silk. Terus terimbau perbualan dengan rakan aku yang tak berapa nak lelaki tempohari masa aku bagitau dia ura-ura aku nak kirim baju batik kat member..

Si Dia : Woi.. ko ingat jantan bleh pakai kain sutera ker?! Berdosa kau tau tak?!
Aku : Alah… sutera campuran jer pun… bukannya 100% silk.. bukan Ori sutera pun..

Si Dia : Eh.. Ori tak ori… dah namanya sutera sah-sah tak bleh…
Aku : Haloo kawan… ko x bagi aku pakai nie pasal ko jeles ker aku mampu beli
dengan harga yang ko tak berapa nak mampu? (celupar tul mulut aku kan?)
Si Dia : Bukanla. Pasal aku tak nak ko berdosa… dan aku terlibat sama tanggung dosa. Tuh yang aku bagitau ko.. memakai kain dari jenis sutera seolah-olah ko memakai perhiasan wanita… dosa tau… x takut ker?!
Aku : Anak haram ko.. (sambil mentigasukukan kepalanya!!).. yang ko berpakaian
menyerupai perempuan, bercelak, berfoundation bagai… pakai mascara segala
tak menyerupai wanita…? memang kau anjing!!!

(terkesima si kawan dan terus berlalu pergi.. huhu)

~ by phyneballerz81 on March 13, 2008.

One Response to “My New Batiks!”

  1. hi from greece
    lefobserver.blogspot.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: