Sabar…. 2 Hari Lagik!!

Huh.. 2 hari lagi ni geng.. berdebar neh!! tak sabar rasanya.. huh!! harap² yang tiba nanti sama seperti yang dihajatkan..

Lain citer la plak.. hari nie.. seharian lepak kat umah nenek.. maklumlah dah lama tak pegi sana. kebetulan plak ahad nie ader kenduri arwah datuk.. so hari nie macam² keje dah menunggu.. prepare ler sket² so sabtu dan ahad nanti tak der ler kelam kabut.. dan ahad tuh bleh masak terus.. bestla.. dah lama dah tak de kenduri kendara macam nie.. sejak pi Sarawak nie.. tak berpeluang nak menghadiri majlis kenduri nie.. last pun rasanya bulan 12 tahun lepas.. lama gak tuh bagi aku..

pastuh plak sebelah malamnyer… tolong mak dan kazen² lain sediakan mee goreng dan pisang goreng untuk disedekahkan di masjid sempena pembukaan masjid baru di kampung nie.. meriah gila.. takut jer tak cukup makanan tuh.. tapi bila uncle balik dari masjid.. dia bagitau semua cukup.. tuh ler berkat sedekah yang ikhlas…

Hah.. bercakap pasal cukup tak cukup nie.. nak kongsi ler pengalaman mak aku. Mak aku nie.. kat majlis² orang kahwin memang kerap kali dipanggil untuk tolong masak. Dari zaman muda mak lagi dia dah selalu ikut nenek aku tolong sikit².. Alhamdulillah berkat dia selalu ikut nenek masak makanan yang berkawah².. akhirnya sekarang mak aku dah boleh digelar CHEF DIVA.. wah.. berani betul statement.. setakat Chef Wan, Chef Ismail, KakNita (perlu ker?!), atau mana² ler chef antarabangsa pun… rasanya penangan mak memang best.. kenapa?! kau ada?!!~ Bukan ler nak riak meninggi diri memuja² kehebatan mak tapi dah sah² realitinya macam tuh.. perlukah dipertikaikan..? mcm tak perlu jer…

Mak aku ader citer pengalaman dia..merangkap nak berkongsi petua ler… ketika dia masak pada zaman dulu (wah.. seperti la mak aku nie dah memulakan kariernya di zaman hang tuah kan..?).. dulu² la masa selalu ikut masak ngan nenek² dan yang seangkatan dengannya… kadang² tukang masak nie.. susah nak anggarkan baper orang jemputan yang akan datang.. ? kadang jemput sikit.. datangnya sekampung.. jemput sekampung.. datangnyer sejemput… ye la.. contoh la untuk majlis kahwin.. kadang² kita nie layangkan kad kawin 200 keping.. jadi maknanyer.. tetamu yang hadir adalah sebanyak 400 orang sebab suami isteri.. walaupun adakalanya jemputan tuh tak ler sampai mencecah 200 (nampak sangat keluarga pengantin nie ramai orang tak suka.. sebab tuh tak nak datang) ok.. pastuh.. kalau la kita dah budget makanan untuk 400 orang (x masuk orang dapur dan kerabat).. tetiba plak yang datang 500 – 600 orang.. ye la.. ada yang bawa anak.. ada yang bawa adik, kakak, abang, mak, bapak, sedara dan yang seangkatan.. jadi budget makanan dah lari..

pernah ler terjadi macam kes nie.. masa tuh mak aku cakap.. nenek tuh tak tau baper orang yang akan datang.. jadi dia budget ikut yang dia biasa ler.. last² masa masak kat dapur (ala² final touch).. sekali tengok tetamu kat ruang tamu.. MasyaAllah.. penuh!! Tuan rumah dah panik dah.. gabra.. takut makanan tak cukup.. tuan rumah pun tanyala nenek tuh mcmana nak buat.. kalau nak tambah lagi.. mana sempat.. orang dah ramai.. jadi nenek nie dengan penuh confidentnyer.. menterbalikkan tutup periuk nasik… dan terus beredar.. duduk pose² mcm tak der aper akan berlaku..wah.. hebat.. pastuh diorang pun hidangkanlah makanan.. ajaibnya.. semua tetamu yang hadir semua dapat makan tanpa ada satu pun yang mengadu tak dapat makan.. punyer ler tuan rumah berterima kasih pada nenek tuh.. sebab kalau tak kerana nenek tuh.. memang tuan rumah sekeluarga akan dapat malu.. hehe.. kesimpulannya.. tuan rumah dan nenek tuh merupakan kaum kerabat aku jugak.. ekeke.. eh silap plak dah.. kesimpulannya… nenek tuh pesan.. kalau takut makanan tuh tak cukup… terbalikkan tutup periuk nasi.. InsyaAllah cukup.. dengan izin tuhankan!! tapi.. pastikan la yang anda memang benar² tak dapat nak jangka jumlah tetamu yang akan hadir.. kalau korang saja² dah tau tetamu akan datang 200 orang tapi korang masak saja² untuk 50 orang… pastuh dengan penuh yakin menterbalikkan tutup periuk nasi.. InsyaAllah tak jadik!! hahaha… jadi rasional la sikit kay… Ok.. Da…

Argghhh… 2 hari lagik!!! sabar…….

~ by phyneballerz81 on May 31, 2007.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: